Átmenet az iskola világából a munka világábaSzerző: Temple Grandin, Ph.D. A Colorado State University adjunktusa, Fort Collins, CO 80523, USA

Sok autista konferencián tett utazásom során sok szomorú esetet figyeltem meg autizmussal élők esetében, akik sikeresen elvégezték a középiskolát vagy az egyetemet, de nem tudták átállni a munka világába. Néhányan örökös hallgatók lettek, mert boldogulnak az egyetem szellemi stimulációjával. Sok tehetséges, autista főiskolai évekkel rendelkező ember volt a legboldogabb (Szatmari et al., 1989).

Szeretném hangsúlyozni az oktatási környezetből a karrierbe történő fokozatos átmenet fontosságát. Fokozatosan hajtottam végre az átállást. Jelenlegi karrierem az állattartó létesítmények tervezésében egy régi gyermekkori rögzítésen alapul. Ezzel a rögzítéssel motiváltam arra, hogy szakértővé váljak a szarvasmarha -kezelésben. Az általam tervezett berendezések minden nagyobb húsüzemben megtalálhatók. Arra is ösztönöztem a húsipart, hogy ismerje fel az állatokkal való humánus bánásmód fontosságát. Az egyetem alatt elkezdtem látogatni a helyi etetőket és a húscsomagoló üzemeket. Ez lehetővé tette számomra az iparág megismerését.

Sok sikeres, autizmussal élő ember a régi rögzítést a karrier alapjává változtatta. Szerencsém volt megtalálni Tom Rohrert, a helyi Swift Húscsomagoló üzem vezetőjét és Ted Gilbertet, a Red River Feedlot (John Wayne feedlot) igazgatóját. Megengedték, hogy minden héten meglátogassam a műveleteket. Felismerték tehetségeimet és tűrték különcségeimet. Ezek az emberek fontos mentorok voltak. Az autista diákokkal dolgozó pedagógusoknak meg kell találniuk ezeket az embereket az üzleti közösségben. Az Arizonai Állami Egyetemen végeztem a szarvasmarha -kezelésről és a csúszda kialakításáról szóló mesterképzéssel. Ugyanakkor írtam egy szabadúszó írást az Arizona Farmer Ranchman Magazine számára. Ez lehetővé tette számomra, hogy további ismereteket szerezzek az állattenyésztési iparról, és fejlesszem a szakértelmet.

A következő lépés az volt, hogy felvesznek az első munkahelyemre egy nagy feedlot építő cégnél. Emil Winnisky, az építési vezető felismerte tehetségeimet a tervezésben. Harmadik fontos mentorként is szolgált, hogy kényszerítsen néhány társadalmi szabály betartására. Azt kérte, hogy a titkárai vegyenek ki, hogy jobb ruhákat vegyek. Akkoriban nagyon nehezteltem erre, de ma rájövök, hogy nagy szívességet tett nekem. Őszintén elmondta azt is, hogy bizonyos ápolási finomságokat kell csinálnom, például dezodort kell viselnem. Változtatnom kellett. A legjobban az volt a kíváncsi, hogy ezt a szakaszt Kanner egyik, autizmussal foglalkozó dolgozatában olvashatta, amely sikeresen alkalmazkodik: "A legtöbb autista gyermektől eltérően nyugtalanul tudatosítják sajátosságaikat, és tudatosan igyekeznek tenni valamit ellenük. " (Kanner et al. 1972).

Emil maga is különc fickó volt, és ez megmagyarázhatja, miért vett fel engem. Körülbelül hat hónappal azután, hogy felvettek, Emilt kirúgták. Körülbelül egy évig dolgoztam tovább, és abbahagytam, mert felkértek, hogy vegyenek részt néhány nagyon megkérdőjelezhető üzleti gyakorlatban. Míg az építőipari cégnél voltam, Davytől, a csodálatos fogalmazótól tanultam rajzolni. Davy és én összejöttünk, félénk magányos volt, aki a legszebb rajzokat rajzolta. Az építőipari cégnél szerzett kapcsolataimból kezdtem szabadúszó tervezői munkát végezni. Független tanácsadói és tervezési üzletemet egyenként kezdtem el. Az emberek tisztelik a tehetségeket, és hamarosan szakértő hírnevem alakult ki. Miközben lassan építettem a vállalkozásomat, volt elég anyagi erőforrásom, így nem kellett a McDonald's -ban munkát vállalnom a számlák kifizetéséhez.

A szabadúszó útvonal lehetővé tette az autizmussal élők számára, hogy sikeresek legyenek, és kihasználják tehetségterületüket. A számítógépes programozás gyakran jó terület. A vállalkozás elindításához az autizmussal élő embereknek szükségük van valakire, aki segít nekik kezdeti munkájuk megszerzésében. A szabadúszó vállalkozás segít elkerülni néhány társadalmi problémát is, ha egy helyen dolgozik. Bemehetek, elvégezhetem a tervezési munkát, majd kiszállhatok, mielőtt belekeverednék egy olyan társadalmi helyzetbe, ahol bajba kerülhetek. Más szabadúszó vállalkozások, amelyek jól működhetnek az autizmussal élők számára, a zongorahangoló, a motorjavítás és a grafika. Ezek a munkák mind olyan készségeket használnak fel, amelyekkel sok autista ember rendelkezik, például tökéletes hangmagassággal, mechanikai képességekkel és művészi tehetséggel.

A társadalmi megértés hiánya

Hamarosan hírnevet szereztem Arizonában, hogy szakértő vagyok a területemen, de társadalmilag bajba kerültem. Nagy csomó gondot okoztam Tom Rohrernek, a Swift gyár igazgatójának. Nem értettem, hogy az embereknek van egójuk, és hogy az egójuk védelme gyakran fontosabb, mint a cég iránti lojalitás. Naivan hittem abban, hogy a Swift minden alkalmazottja mindig a munkáltatója érdekeit szem előtt tartva jár el. Feltételeztem, hogy ha hűséges lennék, és mindig Swift javára dolgoznék, jutalomban részesülnék. A többi mérnök neheztelt rám. Néha rosszul telepítették a berendezéseket, és soha nem konzultáltak velem. Nem tetszett nekik, hogy ez a "bunkó" megmondja nekik, hogyan kell csinálni. Technikailag igazam volt, de társadalmilag tévedtem.

Bajt okoztam Tom Rohrernek, miután levelet írtam a Swift elnökének egy rossz felszerelésről, amely miatt a szarvasmarha szenvedett. Az elnök zavarban volt, hogy hibát találtam a működésében. Azt hittem, örül, ha értesítem őt a hibáról, ehelyett fenyegetve érezte magát, és azt mondta Tomnak, hogy szabaduljon meg tőlem. Szerencsére Tom nem rúgott ki.

Az évek során megtanultam tapintatosabb és diplomatikusabb lenni. Megtanultam, hogy soha ne menjek a fejem fölé annak a személynek, aki felvett, hacsak nincs engedélyem. A korábbi tapasztalatok alapján megtanultam elkerülni azokat a helyzeteket, amikor kizsákmányolhatnak, vagy a munkáltatóim fenyegetve érezhetik magukat. A diplomáciát úgy tanultam meg, hogy olvastam a nemzetközi tárgyalásokról, és mintául vettem őket.

A munka társadalmi vonatkozásaival kapcsolatos bajok sok autista ember számára problémát jelentenek. A munka munka részét megtanulni könnyű. Sok autista ember elvárja, hogy minden ember jó legyen. Durva ébredés megtanulni, hogy egyes emberek rosszak, és megpróbálhatják kizsákmányolni őket. Ezt a leckét egy független, autizmussal élő személynek meg kell tanulnia. Az autizmussal élő emberek esetében, akik alacsonyabb szintű gyártási munkát végeznek, a többi alkalmazottat be kell vonni és ki kell képezni, hogy segítsenek az adott személynek. A munkatársakat ki kell képezni az autizmus megértésére. Egy magasabb rendű, autizmussal élő ember elkerülheti a bajt azzal, hogy munkájára tartja a fejét. Egy férfi öt évig dolgozott egy laborban, és munkáltatója elégedett volt a munkájával. Egy napon bajba keveredett, amikor a srácokkal együtt ivott, és kirúgták. Jobban járt volna, ha visszautasítja. A problémák elkerülése érdekében tartom a kapcsolatot a műszaki osztály ügyfeleivel. Ha randevúzni vagy flörtölni próbálok az ügyfelem munkahelyén, sok problémát okozna, ezért egyszerűen nem teszem.

Autizmus-nyomon követési tanulmányok

Két nagy tanulmány készült az autizmussal élő felnőttek nyomon követéséről, akik kielégítő kiigazítást végeztek. Szatmari et al. (1989) hat magasan működő felnőttet írt le, akik elvégezték az egyetemet, és képesek voltak önállóan élni. Az egyik ilyen ember örökös tanuló lett, a másik ötnek pedig állása van. Van egy tendencia, hogy az autizmussal élők örökös hallgatók lesznek, mert kedvelik az ösztönző, de strukturált főiskolai környezetet.

Szatmari dolgozószobájában ketten értékesítők lettek, ketten pedig könyvtárban dolgoztak. Az ötödik személy fizikatanár lett. A fizika oktatója jó munkát végezne szabadúszó alapon. Az autizmussal élő emberek gyakran jól tudnak másokat tanítani sajátos készségeik területén. A kentucky -i Jason Utley elsajátította azokat a készségeket, hogy sascserkész legyen, és a többi cserkész kedvelte őt, mert megtanítja őket csomózni. A tanítás és az értékesítői foglalkozás társadalmi interakciót is magában foglal, de ez gyakran egyirányú interakció, ahol az autizmussal élő személy beszélhet érdeklődési területéről. Nem igényli a társadalmi kapcsolatok komplex megértését.

Kanner és mtsai. (1972) kilenc kiválóan működő esetet követett nyomon, ahol megfelelő kiigazítást hajtottak végre. Ezek közül öten dolgoztak. A munkák banki pénztáros, laboratóriumi vegyész, kékgalléros mezőgazdasági kísérleti állomás dolgozója, könyvelője és könyvtári oldala voltak. Az egyik ilyen ember szociális problémák miatt ugrált munkahelyről munkahelyre. A sikeres állásközvetítések nem jártak összetett társadalmi interakciókkal. A bankpénztáros interakciói rutinszerűek és sztereotípiák lehetnek.

Az a személy, aki laboratóriumi kémikus lett, eredetileg ápolói állással rendelkezett. Ez a munka katasztrófa volt, mert nem tudta, hogyan kell rugalmasnak lenni. Az ápolói tankönyvből megtudta, hogy az anyáknak csak 20 percig kell ápolniuk csecsemőiket. Amikor hirtelen elvitte a babákat a szülészeti osztályon lévő anyáktól, dühösek lettek. Nem tudta megérteni, miért. Amikor áttért a kémiai laborba, megbecsülték a kémiai ismereteit. Azt a személyt, aki most könyvelő, felügyelő pozícióba léptetése után elbocsátották korábbi munkahelyéről. Hallottam egy másik szomorú esetről, amikor egy autizmussal élő férfi sok éve sikeres rajzoló volt egy építészirodában. Amikor előléptették, és kapcsolatba kellett lépnie az ügyfelekkel, kirúgták. Hagyni kellett volna a rajztábláján.

Összefoglalva, az autizmussal élő személy sikeresen átállhat a munkába vagy a karrierbe.

  1. Fokozatos átmenetek - A munkát rövid időre kell elkezdeni, amíg az illető még iskolában van.
  2. Támogató munkáltatók - A szülőknek és a pedagógusoknak meg kell találniuk azokat a munkáltatókat, akik hajlandóak együttműködni az autizmussal élő emberekkel.
  3. Mentorok - Az autizmussal élő embereknek, különösen a magasabb rendűeknek, mentorokra van szükségük, akik különleges barátok lehetnek, és segíthetnek nekik a szociális készségek elsajátításában. A legsikeresebb mentoroknak közös érdekeik vannak az autizmussal.
  4. Munkáltatók és alkalmazottak oktatása - Mind a munkaadókat, mind a munkavállalókat oktatni kell az autizmussal kapcsolatban, hogy támogassák az autizmussal élő személyt és segítsenek neki. Meg kell érteniük az autista személy korlátait is, összetett társadalmi interakciókkal, hogy segítsenek elkerülni azokat a helyzeteket, amelyek miatt elveszítheti munkáját.
  5. Szabadúszó munka - A szabadúszó munka gyakran jó választás azoknak a nagyon jól működő embereknek, akik speciális készségekkel rendelkeznek a számítógép, a zene vagy a művészet területén. Az autizmussal élő személynek szüksége lesz valakire, aki segít neki elindítani a vállalkozást, és esetleg oktatja az ügyfeleket az autizmusról. Sikeres szabadúszó vállalkozások indultak a számítógépes programozás, a zongorahangolás és a grafika területén.
  6. Készíts portfóliót - Az autizmussal élőknek személyiségük helyett a képességeiket kell eladniuk. Portfóliót kell készíteniük munkájukból. A művészek színes fénymásolatot készíthetnek munkájukról, a számítógépes programozók pedig bemutató lemezt. A személy munkáinak portfólióját meg kell mutatni a művészeti vagy számítástechnikai osztályon dolgozóknak. Minden munkám során be kellett jutnom a "hátsó ajtón". Mivel az autizmussal élők nem készítenek jó interjút, kerülni kell a személyzeti osztályt. A technikai emberek tisztelik a tehetségeket, és az autizmussal rendelkező személynek el kell adnia tehetségét egy munkáltatónak.

Hivatkozások

Kanner, L., Rodriguez, A. és Ashenden, B. (1972). Meddig juthatnak el az autista gyerekek a társadalmi alkalmazkodás kérdéseiben? Journal of Autism and Childhood Schizophrenia (Most címe: Journal of Autism and Developmental Disorders), 2: 9-33.

Szatmari, P., Bartolucci, G., Bond, S. és Rich, S. (1989). Jól működő autista gyermekek utóvizsgálata. Journal of Autism and Developmental Disorders , 19: 213-225.

Forrás: https://www.iidc.indiana.edu/irca/articles/making-the-transition-from-the-world-of-school-into-the-world-of-work.html


Dodekaéder Alapítvány
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el