Társadalmi problémák: az érzelmek megértése és a tehetségek fejlesztéseSzerző: Temple Grandin, Ph.D. A Colorado State University adjunktusa, Fort Collins, CO 80523, USA

Nem tudtam, hogy a szemmozgásoknak van értelme, amíg el nem olvastam Simon Baron-Cohen Mind Blindness című könyvét. Fogalmam sem volt, hogy az emberek a szemükkel kommunikálják az érzéseket. Azt sem tudtam, hogy az emberek mindenféle apró érzelmi jelzést kapnak, amelyek érzelmeket közvetítenek. Ennek megértése világosabbá vált, miután elolvastam Antonio Damasio Descartes -féle hibáját. A könyvből megtudtam, hogy a legtöbb emberben a memóriában lévő információk zökkenőmentesen kapcsolódnak az érzelmekhez. Vannak érzelmeim, amelyek nagyon erősek lehetnek, amikor átélem őket, de a memóriában tárolt információk érzelemmentesen beolvashatók. Olyan ez, mint az agyamban szörfözni a weboldalakon.

A társadalmi kapcsolatokat kizárólag az értelem és a vizualizációs készségeim felhasználásával tanultam meg. Minden gondolatom képekben van, mint a képzeletemben lévő videokazetták. Amikor új szociális helyzettel találkozom, át tudom keresni az adatbankjaimat hasonló helyzetben, amelyet modellként használhatok az új helyzetben. A szociális készségekkel foglalkozó adatbankjaim tele vannak a különböző országok közötti diplomáciai kapcsolatokról szóló hírekkel és a korábbi tapasztalatok archívumával. Ezeket a forgatókönyveket használom különböző helyzetekben. Ezután videofelvételeket futtatok a képzeletemben az összes lehetséges módon, hogy megjósoljam, hogyan cselekedhet a másik személy. Mindezt a vizuális elmém segítségével végzem. Nagy nehézségekkel küszködök az új szociális helyzetekkel, ha nem emlékszem hasonló helyzetre, amelyet útmutatóként használhatnék.

Könnyű letennem egy egyszerű "elméletelméleti" tesztet, mert vizualizálom, amit a másik látna. Például, ha John látja, hogy Sally édességet tesz egy üvegbe, majd Sally megeszi az édességet, amikor John elhagyja a szobát, és tollra cseréli, tudom, hogy John azt várja, hogy talál egy cukorkát, mert nem látta, hogy az édességet a toll. Nehézségeim vannak a bonyolultabb "elméletelméleti" problémákkal, amelyek két -három embert foglalnak magukban. Nincs elég rövid távú memóriám, hogy emlékezzek az események sorrendjére. A problémám a gyenge rövid távú memória miatt van. A rövid távú munkamemóriával kapcsolatos nehézségeket nem szabad összetéveszteni az "elmélet" megértésének hiányával. Bonyolultabb "elméletelméleti" teszteket is meg tudok oldani, ha megengedem, hogy leírjam az események sorrendjét. Idővel óriási könyvtárat építettem fel korábbi élményeimről, tévéműsorokról, filmekről és újságokról, hogy megkíméljem az autizmusom által okozott társadalmi zavaroktól; és ezekkel teljesen logikus módon irányítom a döntési folyamatot. Tapasztalatból megtanultam, hogy bizonyos viselkedések megőrjítik az embereket. Életem elején logikus döntéseim gyakran tévesek voltak, mert elégtelen adatokon alapultak. Ma már sokkal jobbak, mert a memóriám több információt tartalmaz. A vizualizációs képességemet felhasználva távolról figyelek magamra. Ezt hívom kis tudósomnak a sarokban, mintha egy kis madár lennék, aki a magatartásomat figyeli a magasból. Ezt az elképzelést más autizmussal élők is jelentették. Dr. Asperger megjegyezte, hogy az autista gyerekek folyamatosan figyelik magukat. Érdekes objektumnak tekintik magukat.

Antonio Damasio szerint azok, akik agyvérzés miatt hirtelen elveszítik érzelmeiket, gyakran katasztrofális pénzügyi és társadalmi döntéseket hoznak. Ezeknek a betegeknek teljesen normális gondolataik vannak, és normálisan reagálnak, ha hipotetikus szociális helyzetekről kérdezik őket. De teljesítményük zuhan, amikor gyors döntéseket kell hozniuk érzelmi jelzések nélkül. Mintha hirtelen autista lett volna. Tudom kezelni azokat a helyzeteket, amikor a stroke -os betegek kudarcot vallanak, mert eleinte soha nem támaszkodtam érzelmi jelekre. 51 évesen hatalmas adatbankom van; de évekbe telt, amíg felépítettem a tapasztalati könyvtárat, és megtanultam, hogyan kell helyesen viselkedni. Egészen a közelmúltig nem tudtam, hogy a legtöbb ember erősen támaszkodik az érzelmi jelekre.

Hosszú évek után megtanultam, hogyan kell viselkedni különböző helyzetekben. Gyorsan átkutathatom a CD-ROM-ot a videokazetták memóriájában, és gyorsan dönthetek. Olyan ez, mint az interneten szörfözés a fejemben. Ezt vizuálisan megtenni könnyebb lehet, mint verbális gondolkodással. Igyekszem kerülni azokat a helyzeteket, amikor bajba kerülhetek. Gyerekkoromban lehetetlennek találtam a szociális jelzések felvételét. Amikor szüleim az elváláson gondolkodtak, húgom feszültséget érzett; de nem éreztem semmit, mert a jelek finomak voltak. A szüleim sohasem voltak nagy veszekedések előttünk. Az érzelmi súrlódás jelei stresszesek voltak a húgom számára, de nem is láttam őket. Mivel szüleim nem mutattak nyilvánvaló, nyílt haragot egymás iránt; Egyszerűen nem értettem a feszültséget.

A társadalmi interakciót tovább bonyolítják a figyelemelterelés fiziológiai problémái. Mivel az autizmussal élő embereknek sokkal több időre van szükségük ahhoz, hogy figyelmüket a hallási és a vizuális ingerek közé tegyék, nehezebben tudják követni a gyorsan változó, összetett társadalmi interakciókat. Ezek a problémák lehetnek az oka annak, hogy Jack, egy autista férfi azt mondta: "Ha túl sokat vagyok az emberekkel, ideges és kényelmetlen leszek." A szociális készségek elsajátítása nagyban segíthet a videokazettákkal. Fokozatosan megtanultam fejleszteni a nyilvános beszédemet a kazetták nézésével és azáltal, hogy tudomást szereztem a könnyen számszerűsíthető jelekről, például az unalomra utaló, susogó papírokról. Ez a folyamatos fejlődés lassú folyamata. Nincsenek hirtelen áttörések.

A szociális interakció megtalálása sokkal nehezebb volt, mint egy mérnöki probléma megoldása. Viszonylag könnyűnek találtam a vizuális memóriám programozását a szarvasmarhákba mártó tartályok vagy karám tervezés ismeretében. Nemrég részt vettem egy előadáson, ahol egy társadalomtudós azt mondta, hogy az emberek nem úgy gondolkodnak, mint a számítógépek. Aznap este egy vacsorapartin azt mondtam ennek a tudósnak és barátainak, hogy gondolati mintáim hasonlítanak a számítástechnikára, és hogy lépésről lépésre meg tudom magyarázni a gondolataimat. Megdöbbentem, amikor azt mondta, hogy képtelen leírni, hogyan kapcsolódnak össze gondolatai és érzelmei. Azt mondta, hogy ha valamire gondol, a tényszerű információk és az érzelmek zökkenőmentes egésszé állnak össze. Végre megértettem, miért engedik olyan sokan, hogy az érzelmek elferdítsék a tényeket. Az elmém mindig szét tudja választani a kettőt.

Az évek során megtanultam tapintatosabb és diplomatikusabb lenni. Szabadúszó állattenyésztési berendezések tervezésével foglalkozó vállalkozásomban megtanultam, hogy soha ne menjek a fejem fölé annak a személynek, aki felvett engem, hacsak nem engedem. A múltbeli tapasztalatokból megtanultam kerülni azokat a helyzeteket, amelyekben kizsákmányolhatnának, és megsimogatni azokat az ego -kat, amelyek fenyegetve érezhetik magukat. A diplomácia elsajátítása érdekében a Wall Street Journalban és más kiadványokban olvastam üzleti ügyekről és nemzetközi tárgyalásokról . Ezután modellként használtam őket.

Tudom, hogy hiányoznak dolgok az életemből, de izgalmas karrierem van, amely minden ébren töltött órámat elfoglalja. Ha elfoglalom magam, akkor távol tartom a fejemet attól, ami esetleg hiányzik. Néha a szülők és a szakemberek túl sokat aggódnak egy autista felnőtt társasági élete miatt. Munkám során szociális kapcsolatokat létesítek. Ha egy személy kibontakoztatja tehetségét, kapcsolatba kerül azokkal az emberekkel, akik közösek az ő érdekeivel.

Fejlessze a tehetségeket

Nem tudom elégszer hangsúlyozni egy olyan tehetségterület fejlesztésének fontosságát, mint a rajzolás, a kereskedelmi művészet, az egyedi szekrények, az autók javítása vagy a számítógépes programozás. Ezek a dolgok intellektuálisan kielégítő karriert biztosítanak. Nem lenne érdemes élnem az életemet, ha nem lenne értelmileg kielégítő munkám. A karrierem az életem. Néha az autizmussal dolgozó szakemberek annyira aggódnak a személy társadalmi élete miatt, hogy az intellektuálisan kielégítő foglalkoztatási készségek fejlesztését elhanyagolják.

Amikor a jól működő autista vagy Asperger gyermekei eléri a 8. vagy a 9. osztályt, mentor tanárokra van szükségük, hogy megtanítsák őket olyan készségekre, mint a számítógépes programozás. Volt egy csodálatos középiskolai természettudományos tanárom, aki megtanított a tudományos kutatókönyvtár használatára. A számítógépek nagy terület, mert furcsa lenni rendben van. A jó programozót elismerik képességeiről. Ismerek több nagyon sikeres autista számítógép -programozót.

A szociális hiányok pótlására az autistáknak olyan jóra kell tenniük magukat, hogy elismerték ragyogó munkájukat. Az emberek tisztelik a tehetséget. Szükségük van mentorokra, akik számítógépes programozók, művészek, rajzolók stb. Gyakran kérdezik tőlem: "Hogyan talál valaki mentorokat?" Soha nem tudhatod, hol lehet mentor. Lehet, hogy a szupermarketben a pénztárban áll. Az egyik első húsipari mentoromra találtam, amikor egy buliban találkoztam a biztosítási ügynök feleségével. Beszélgetni kezdett velem, mert látta, hogy a kezem hímzett western ing. Órákat töltöttem azzal, hogy egy kormányfejjel hímeztem az inget. Tegyen közzé értesítést a helyi főiskola hirdetőtábláján, az informatika tanszéken. Ha olyan személyt lát, aki számítógépes cégnévvel rendelkezik,

Mivel az autizmussal és Aspergerrel élő emberek szociális szempontból alkalmatlanok, személyiségük helyett a munkájukat kell eladniuk. Megmutattam a képek és tervrajzok portfólióját a leendő ügyfeleknek. Soha nem mentem a személyzeti irodába. Egyenesen a mérnökökhöz mentem, és felkértem tervezési munkák elvégzésére.

A szabadúszó munka valóban nagyszerű. Sok szociális problémát elkerül. Bemehetek és megtervezhetem a projektet, majd kiszállhatok, mielőtt társadalmi problémákba ütköznék. Több szomorú történet is volt, amikor egy autista rajzoló vagy technikus vezető pozícióba került. Ez egy katasztrófa volt, amelynek vége az volt, hogy az embert kirúgták vagy felmondták. A munkáltatóknak fel kell ismerniük a személy korlátait. A kiváló rajzoló, kereskedelmi művész, technikus vagy számítógépes programozó elveszítheti karrierjét, ha vezetői rangra emelik. A vezetői munka helyett több fizetéssel vagy új számítógéppel kell jutalmazni őket.

A rendszer bűnei

Ezt a szabályrendszert azért fejlesztettem ki, hogy irányítsa a társadalmi interakciókat és a viselkedésemet.

  • Valóban rossz dolgok - példák: gyilkosság, gyújtogatás, lopás, eskütétel a bíróságon, mások megsértése vagy ütése. Minden kultúrának van tilalma az igazán rossz dolgok ellen, mert a rendezett civilizált társadalom nem tud működni, ha az emberek rabolják és megölik egymást.
  • Udvariassági szabályok - Példák: ne vágjunk bele egy sorba a moziban vagy a repülőtéren, asztali szokások, köszönjük, és tisztán tartsuk magunkat. Ezek a dolgok azért fontosak, mert kényelmesebbé teszik a körülötted lévő többi embert. Nem szeretem, ha másnak hanyag asztali modora van, ezért igyekszem tisztességes asztali modorral rendelkezni. Idegesít, ha valaki vág előttem egy sorban, így nem teszem ezt másokkal.
  • Illegális, de nem rossz - példák: enyhe gyorshajtás az autópályán és illegális parkolás. A mozgássérült övezetben történő parkolás azonban rosszabb lenne, mert sértené az udvariassági szabályokat.
  • A Sins of the Systems (SOS) - példák: dohányzó edény és tíz év börtönbe kerülés és szexuális viselkedés. Az SOS -ok olyan dolgok, ahol a büntetés olyan súlyos, hogy minden logikát meghazudtol. Néha rosszabb a szexuális magatartás büntetése, mint valakit megölni. A szexuális viselkedést szabályozó szabályok annyira érzelmi alapúak, hogy nem merek vitázni a témáról, mert félek, hogy SOS -t követek el. Az egyik társadalomban az SOS elfogadható viselkedés lehet egy másik társadalomban; mivel az 1., 2., 3. szabályok egységesebbek a különböző kultúrák között.

Megtanultam, hogy soha ne kövessek el bűnt a rendszerben. Ez az egyik oka annak, hogy a cölibátust választottam. Sok problémát elkerül. Az autizmussal élőknek meg kell tanulniuk, hogy bizonyos viselkedéseket nem lehet elviselni. Függetlenül attól, hogy milyen jó a munkája, kirúgnak, ha SOS -t követ el a munkahelyén. Az autizmussal és Aspergerrel küzdőknek meg kell tanulniuk, hogy ha meg akarják tartani a munkahelyüket, nem szabad SOS -t elkövetniük a munkahelyükön. A szükséges társadalmi ismeretek túl bonyolultak. A randevúzás a munkahelyén túl veszélyes a munkájára. Ha randizni akarnak, akkor munkán kívül kell csinálniuk. Az autizmussal élők legsikeresebb házasságai olyan partnereket vontak be, akiknek közös a munkaérdekük.

Következtetés

Nagy hangsúlyt fektettem a foglalkoztatásra, mert sok nagyon intelligens embert látok autizmussal és Asperger -szindrómával, kielégítő munkahelyek nélkül. A kielégítő szakma értelmet adott az életnek. Az vagyok, amit csinálok és gondolok, ahelyett, amit érzek.

Tavaly az egyetemem könyvtárát elöntötte a víz, és majdnem egymillió könyv fulladt meg. Sírtam és sírtam ezen. Bánkódtam a fulladt könyvek miatt. Annyira idegesít, mert elhaltak a gondolatok. Soha többé nem olvasná el ezeket a könyveket. Kiderült azonban, hogy a könyveket fagyasztva szárítással meg lehet menteni; de akkor még nem tudtam, hogy ez lehetséges. Számomra a tudás nagyon értékes dolog, és a tudás megsemmisítése valóban szörnyű. Nagyon fontos számomra az értelmem felhasználása olyan munkák elvégzésére, amelyek hasznosak és a világot jobbá teszik. A tudás fontosabb számomra, mint az érzelem.

Forrás: https://www.iidc.indiana.edu/irca/articles/social-problems-understanding-emotions-and-developing-talents.html

Dodekaéder Alapítvány
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el